20 czerwca 2018 Karolina

EVP i EB czyli jaka moc kryje się za tymi skrótami?

Zacznijmy od odczarowania skrótów EB i EVP, bo będą pojawiać się w dzisiejszym tekście dość często.

EB, czyli Employer Brand lub Branding – to główny bohater moich czerwcowych postów (więcej o EB przeczytasz w jednym z moich ostatnich tekstów na blogu: „Po co nam Employer Brand”).

A kim jest EVP?? EVP to Employee Value Proposition, Employer Value Proposition lub Employment Value Proposition. Te trzy określenia funkcjonują równolegle i zamiennie. Dla niektórych także ostatnio EVP to Emotional Value Proposition, czyli wartość przez emocje. Ale co te wszystkie terminy tak naprawdę oznaczają w praktyce?

Najogólniej rzecz ujmując EVP, czyli propozycja wartości pracodawcy to unikalna i przekonująca wartość tego, co organizacja oferuje pracownikom, oferta nie marki, ale pracodawcy. To pakiet skojarzeń i wartości, przyciągających odpowiednich i pasujących do firmy pracowników. EVP jest sercem marki pracodawcy, jego prawdziwą esencją a także sprawdzianem.
EVP to kolaż wizerunku i wartości w takim wydaniu, aby trafić z jak najbardziej pozytywnym komunikatem do tych najlepszych i pożądanych kandydatów. Employee Value Proposition to prawdziwa paleta korzyści oferowanych pracownikom przez pracodawcę. Począwszy od tych bardzo praktycznych, jak np. stabilność zatrudnienia, benefity, możliwość rozwoju po bardziej emocjonalne jak zadowolenie z pracy, atmosfera, kultura organizacji, relacje, renoma firmy etc.

Jakie powinno być EVP?

1. Autentyczne i wiarygodne – EVP to rzeczywistość, realny obraz firmy, jej wartości, kultury i prawdziwej oferty. Bez specjalnej przesady, koloryzacji i fałszywych obietnic.

2. Wyróżniające, atrakcyjne i unikalne – EVP powinno określać, to co wyróżnia naszą organizację spośród innych firm, poszukujących podobnych kandydatów. Oferty atrakcyjnego wynagrodzenia, benefitów i stabilnego miejsca pracy to już właściwie standard w każdej ofercie. To unikatowe wartości powinny wyróżniać naszą propozycję. Mając silne EVP jesteśmy w stanie dotrzeć nawet do tych pasywnych kandydatów, którzy niekoniecznie myślą jeszcze o zmianie zatrudnienia.

3. Przejrzyste i zrozumiałe – jasno i precyzyjnie określony komunikat, dający pełny obraz organizacji i tego, co ma do zaoferowania ponad podstawowe potrzeby i oczekiwania potencjalnego kandydata.

4. Spójne ze strategią firmy – EVP powinno być zwięzłym tłumaczeniem strategii i wartości firmy na konkretne umiejętności, doświadczenie i kompetencje potrzebne do jej wypełnienia. Informacje zawarte w EVP powinny być z jednej strony spójne z komunikacją zewnętrzną i wewnętrzną firmy, a z drugiej widoczne w działaniach przedsiębiorstwa i jego kulturze organizacyjnej.

 

„What you will promise as an employer to attract candidates and maintain the engagement of your employees” to krótka i precyzyjna definicja EVP według Ali Ayaz autora “Secret formulas for an authentic employer brand”

3 najważniejsze korzyści mocnego EVP


1. Przyciąganie lepszych kandydatów, sprawniej i efektywniej.
2. Zapewnienie silniejszego i bardziej spójnego doświadczenia pracowników.
3. Poprawa atmosfery, zaangażowania i wydajności.

Twoje EVP, za pośrednictwem Twoich pracowników, mówi, kim jesteś jako pracodawca, a Twoja marka pracodawcy tłumaczy i przekazuje tę wiadomość do najlepszych kandydatów na rynku.
Kompatybilność pomiędzy EVP a marką pracodawcy ma zasadnicze znaczenie dla wypełnienia obietnic składanych jako pracodawca. Krótko mówiąc EVP jest wprowadzane do życia poprzez markę pracodawcy, która z kolei buduje kompleksowe doświadczenie pracownika. Ale o dokładniejszych powiązaniach pomiędzy EVP, EB, kulturą firmy i doświadczeniem pracownika przeczytacie w jednym z lipcowych postów na moim blogu.

EVP to suma korzyści i wartości, które przyciągają, motywują i zatrzymują najlepszych pracowników. Ale to również duma z tego, co robi firma i z tego, że pracuje się właśnie w takiej a nie innej organizacji.

I pamiętajmy jeszcze o jednym. Marka pracodawcy istnieje od pierwszego dnia działalności firmy…