7 września 2020 Karolina

Zbuduj wyjątkowe miejsce pracy – lektury dla pracodawcy marzeń

Za nami inauguracja programu Dream Employer, konkursu i programu promującego oraz wspierającego najlepszych pracodawców w Polsce.  Ideą projektu, oprócz konkursu, który wyłoni prawdziwego Dream Employer w Polsce, jest także dzielenie się wiedzą oraz dobrymi praktykami jak budować wyróżniające się miejsca pracy.

Dobry pracodawca, dobry lider szuka inspiracji w wielu źródłach. Książki są i mam nadzieję zawsze będą jednym z nich. Impulsem, bazą pomysłów oraz motywacją do zmiany i działania.

W dzisiejszym artykule kilka propozycji książek, które myślę, że powinny zasłużyć na tytuł lektur obowiązkowych dla każdego pracodawcy, któremu zależy na budowaniu wyjątkowego miejsca pracy.

Przed nami aż 7 propozycji. Niektóre z nich to już klasyki tematu, ale są też nowości. Może mniej znane, ale dające bardzo ciekawe i innowacyjne spojrzenie na współczesne miejsca pracy. Wszystkie lektury są obcojęzyczne, choć dwie z nich zostały już przetłumaczone na język polski. Pozostałe dostępne w wersji angielskiej.

Zaczniemy od prawdziwego klasyka: „WORK RULES”– LASZLO BOCK.

Autor książki przez 10 lat był szefem HR w Google. W „Praca Rządzi”, bo taki jest polski tytuł jego książki, spisał to, co wszyscy chcieliby wiedzieć o Google i jego wyjątkowym i innowacyjnym jak na tamte czasy sposobie podejścia do ludzi i organizacji. Wiele firm zaczęło wzorować się na Google, choć pewnie nie dla wszystkich organizacji te metody się sprawdzają. Niemniej jednak, warto, a nawet trzeba tę książkę przeczytać i zaczerpnąć z niej to, co przyda się w każdym dobrym miejscu pracy.

Bock daje tu przykłady nie tylko z Google, ale także z innych organizacji, które według niego robią coś wyjątkowego. Na co, według mnie, warto zwrócić uwagę w tej książce? Niewątpliwie na filozofię pracy oraz na sposoby i strategię przyciągania talentów do organizacji, na przykładzie oczywiście Google. Mamy 14 rozdziałów pełnych praktycznych inspiracji, chociażby jak budować uczącą się organizację bazując na potencjale ludzi, których zatrudniamy? Szkolenia to nie wszystko, trzeba umieć je w odpowiedni sposób zaplanować, aby miały sens. I dlaczego nie wykorzystać wiedzy i fachowości, jaką już mamy w organizacji.

Najlepsi nauczyciele, jakich możesz znaleźć, pracują już w twojej firmie… Pozwól im przekazywać posiadaną wiedzę!

Warto na pewno sięgnąć po tę lekturę, jako inspiracje ciekawego i nadal innowacyjnego podejścia do tworzenia miejsc pracy.

„IT’S THE MANAGER” to propozycja GALLUPA dedykowana liderom przyszłości, oparta jak na Gallupa przystało na największych globalnych badaniach, tego, co będzie miało wpływ na przyszłość pracy: organizacji i liderów.

To taka prawie biblia dla lidera. Przechodzimy w niej od tematu strategii, kultury organizacyjnej, employer brandingu po szczegółowe kompetencje lidera przyszłości jako coacha. Mówimy o różnorodności, o roli kobiet w organizacji, o pokoleniach i ich oczekiwaniach, o benefitach i tym, co naprawdę motywuje ludzi. Jest tu też miejsce na rozwój dla lidera dzięki testowi 34 talentów CliftonStrengths, do którego otrzymujemy specjalny kod.

Ta książka to prawdziwy przekrój najistotniejszych informacji dla lidera przyszłości, ąż kusi, żeby ją nazwać ją holistycznym ujęciem wiedzy potrzebnej każdemu dobremu liderowi.

„THE BEST PLACE TO WORK” – RON FRIEDMAN

Chociaż książka została wydana już kilka lat temu to nadal można w niej odnaleźć ciekawe i uniwersalne treści na temat tego jak tworzyć efektywne i szczęśliwe miejsce pracy. Dużo uwagi jest tu poświęcone budowaniu współpracy i społeczności w miejscu pracy chociażby poprzez odpowiednio zaprojektowane przestrzenie biurowe.

Może nie wszystko z tego jest w tej chwili aktualne, zwłaszcza po tym jak pandemia zmieniła sposób funkcjonowania naszych biur, ale na pewno bardzo ciekawie opisane są schematy i pomysły, które pomogą nam tworzyć dobre miejsce pracy. Sporo uwagi jest tu też poświęcone motywacji i roli liderów w tworzeniu najlepszych miejsc pracy oraz temu jak przyciągać najlepszych pracowników do organizacji. Czyli tematy mocno „na czasie. A cytat, który chyba najbardziej utkwił mi po lekturze tej książki mógłby stać się motto projektu Dream Employer:

The secret of happy workplaces is about creating the conditions that allow employees to do their best work. (Sekret szczęśliwych miejsc pracy polega na tworzeniu warunków, które pozwolą pracownikom wykonywać swoją pracę w najlepszy sposób)

„POWERFULL” PATTY McCORD chyba nie trzeba reklamować.

Ostatnio, dzięki Bee Books ukazała się polskojęzyczna wersja tej książki. Patty McCord wieloletnia szefowa HR Netflixa i współtwórczyni słynnego Netflix Culture Deck dzieli się tutaj doświadczeniami i sprawdzonymi pomysłami, które Netflix wprowadził w życie, budując swoją wyjątkową kulturę organizacyjną.

Ludzie mają moc – nie odbieraj im jej

To chyba jedno z najbardziej wymownych zdań jakie padają w tej książce. Netflix w swoim innowacyjnym podejściu do zarządzania ludźmi zaczął wykorzystywać ich pełen potencjał, wywracając tym samym do góry nogami istniejący do tej pory schemat zarządzania ludźmi.

W tej książce pojawiają się chyba wszystkie najważniejsze tematy, które potrzebne są w budowaniu angażującej organizacji: komunikacja, informowanie pracowników o wynikach i tym co dzieje się w firmie, transparentność i otwartość dyskusji, potrzeba odpowiedniego dopasowania ludzi do ich roli, zgodnej z ich kompetencjami i pasjami, temat oceny rocznej – czy jest potrzebna, czy może z niej zrezygnować i zastąpić regularną komunikacją i feedbackiem.

Niektóre z pomysłów i tez stawianych przez Patty McCord są dość kontrowersyjne i pewnie bardziej adekwatne do amerykańskiego rynku pracy, ale na pewno warto się z nimi zapoznać i uformować swoje zdanie na ten temat. No i bardzo ważne zdanie podsumowujące tematykę książki:

budujmy taką firmę dziś, jaką chcemy mieć jutro!

Czas na dwie bardzo „buntownicze lektury” czyli „CORPORATE REBELS. MAKE WORK MORE FUN”- Joost Minnaar & Pim de Morree oraz „BUILD IT. THE REBEL PLAYBOOK”- Glenn Elliott i Debra Corey.

W moich poszukiwaniach ciekawych inspiracji na temat nietuzinkowych organizacji, które robią coś wyjątkowego dla pracowników, ale także dla środowiska natknęłam się na stronę Corporate Rebels i książkę przez nich wydaną, pod tytułem: „Corporate Rebels. Make work more fun”.

Dwóch założycieli tej strony porzuciło nudne, korporacyjne schematy i wyruszyli (dosłownie) w świat w poszukiwaniu firm, które budują swoje organizacje w „buntowniczy” sposób, stawiając pod ścianą wytarte, korporacyjne normy i standardy. W swoich poszukiwaniach znaleźli 150 firm z całego świata, które tworzą wyjątkowe, angażujące i nieszablonowe miejsca pracy. Co ciekawe, na liście Corporate Rebels znalazła się także jedna firma z Polski u2i.

A oto, co sami autorzy mówią o swoich odkryciach:

Podczas naszych wizyt u ponad 150 pionierów odkryliśmy 8 trendów. Tendencje te oddzielają najbardziej postępowe miejsca pracy od tych przesiąkniętych frustracją i rozpaczą. To, co oddziela śmiałe firmy od tych zwyczajnie nudnych

Jakie są te trendy, które wyróżniają wyjątkowe miejsca pracy według autorów książki – musicie sprawdzić sami w książce. Każdy z tych trendów jest szczegółowo omówiony na konkretnych przykładach i z dawką praktycznych inspiracji.

„BUILD IT. THE REBEL PLAYBOOK” to książka o tym jak zbudować wyjątkowe zaangażowanie w organizacji – oparta na konkretnych przykładach i wskazówkach. Autorzy wprowadzają nas w ich autorski pomysł „Mostu Zaangażowania” (Engagement Bridge) zbudowanego z 10 kluczowych elementów, a właściwie filarów, takich chociażby jak: komunikacja, docenianie, liderzy czy wellbeing.

To jest zdecydowanie lektura podstawowa i obowiązkowa dla wszystkich pracodawców, którzy wierzą w znaczenie zaangażowania i chcą je efektywnie zbudować. Tu znajdą prawdziwą instrukcję do tego.

 

No i na koniec lektura o budowaniu pozytywnego doświadczenia pracowników, czyli employee experience. „EMPLOYEE EXPERIENCE ADVANTAGE – JACOB MORGAN

Według mnie do tej pory najlepsza pozycja w tym temacie i tak gruntownie opisująca czym jest employee experience, jakie jest jego znaczenie w organizacji i jak je budować. Morgan opiera się na szeroko zakrojonych badaniach, które przeprowadził wśród 250 firm, w tym liderów budowania najlepszego doświadczenia pracowników.

Tu dowiadujemy się czym jest a czym nie jest employee experience, czym się różni od zaangażowania i jakie są 3 najważniejsze elementy doświadczenia pracownika. Ta książka to zdecydowanie najszersze ujęcie employee experience i jeśli ktoś potrzebuje wiedzy i informacji na ten temat, to zdecydowanie powinien zacząć od tej lektury!

Wybór lektur dla najlepszego pracodawcy mógłby być oczywiście znacznie większy, ale jeśli wybierzecie te, które Wam poleciłam, to jestem przekonana, że znajdziecie tu mnóstwo pomysłów, inspiracji i wskazówek jak budować najlepsze miejsce pracy i jak stać się pracodawcą marzeń!

Artykuł ten został opublikowany na łamach magazynu BRIEF.